İçeriğe git
  • Sebahattin Demir
    Sebahattin Demir

    Önerilen Nikon D810 Ayarları

    Önerilen Nikon D810 Ayarları

     

    Bir süredir Nikon D810 gövde kullanıyorum. Aldığımdan beri bu model hakkında çok fazla yayın okudum, video seyrettim, ustalarla görüştüm ve bizzat denemeler yaptım. Bu süreçte en fazla eksikliğini yaşadığım şey, anlaşılır ve hap gibi kullanılacak bir ayar yapma konulu dokümandı. Sonunda bunu kendim yazmaya karar verdim. Aşağıdaki yazdıklarım birçok doküman ve video izlemelerinin sonucunda kendi deneyimlerimi de içerir. Lütfen unutmayın ki bunlar benim için olan doğrulardır, herkesin aynı ayarlarla çekim yapması gerektiği anlamına gelmez. Aşağıdaki bilgiler, kamera ile mücadele edenlere kılavuz olarak sunulmuştur ve sadece fotoğraf makinesinin ve onun bazı önemli özelliklerinin nasıl kullanıldığını açıklamaktadır.

     

    Nikon-1.jpg  

    Ben Nikon D810’umu ingilizce dil ile kullanıyorum. Bu dokümanda türkçelerini mümkün olduğunca yazmaya özen gösterdim. Gözden kaçırdıklarım olabilir, şimdiden affınızı rica edeceğim. Siz Türkçe olarak kullanıyorsanız ya da türkçe açıklama istiyorsanız bu durumda biraz çalışmanız gerekecektir :)

     

    Nikon D810 oldukça gelişmiş bir DSLR kamera ve birçok farklı menü ve ayarla birlikte geliyor.

     

    Kamera menüsüne girmeden önce, makinenin gövdesindeki tuşlar ve kadranlarla yapabileceğimiz denetimleri kullanmaya başlayalım. D810'un birçok menü seçeneği var, ancak yalnızca harici kontrollerle kontrol edebileceğiniz bazı özellikler de var.

     

     

    Otomatik odaklanma Modları, Basamaklama ve Flaş

     

    Fotoğraf makinesinin önünde sol tarafta (Şekil-2 deki 3 numaralı büyük kırmızı daire içindeki alan) “AF” ve “M” seçeneklerinden oluşan bir anahtar göreceksiniz. Bu anahtarın "AF" konumunda olduğundan emin olun, aksi takdirde takacağınız objektif otomatik netleme yapmayacaktır. Herhangi bir nedenle objektifiniz netleme yapmıyorsa, öncelikle kontrol etmeniz gereken yer burasıdır. Anahtarın ortasındaki düğmeye basılı tutarak ve arka taraftaki kadranı çevirerek farklı netleme modları arasından seçim yapabilirsiniz.

     Nikon-2.jpg

    Şekil-2

     

    Bu işlemi yaparken üst LCD'ye bakın, kamera “AF-S” ve “AF-C” arasında geçiş yapacaktır. Her bir netleme modu hakkında hızlı bir özetleme yapmak gerekirse:

     

    1. AF-S - Bu moda "Single servo AF" denir ve yalnızca hareketsiz, sabit konular için kullanılır. Deklanşöre yarım bastığınızda, özneye otomatik netleme yapar ve netleme kilitlenir. Bu esnada özne hareket ederse netleme noktası değişmeyeceği için net olmayan bir fotoğraf elde edilecektir. Sabit konuları (manzara, mimari, vb.) fotoğraflamak için ve aşırı derecede düşük ışıklı ortamlarda çekim yaparken bu modu kullanmalısınız. Yetersiz ışık koşullarında otomatik netleme zorluğu nedeniyle makinenizdeki AF yardımcı ışığını kullanmanız gerekecektir. Bu ışığın yanması için de bu modu kullanmalısınız.
    2. AF-C - Nikon'un dilinde "Sürekli-servo AF" olarak bilinen AF-C, hareketli nesnelerin fotoğrafını çekmek için kullanılır. Deklanşör düğmesine yarım bastığınızda nesneye odaklanacaktır ve nesne hareket ettiğinde kamera netlemeyi yeniden oluşturacaktır.

     

    Hangisini kullanacağınıza karar veremiyorsanız, AF-S yerine sürekli izleme için AF-C moduyla kullanmanızı öneririm.

     

    Anahtarın ortasındaki düğmeye basılı tutarak ön kadranı işaret parmağınızla döndürdüğünüzde, "S", "D 9", "D 21", "D 51", "3D", "GrP" ve “Oto” gibi birçok farklı seçenek ile karşılaşırsınız. Bu ayarlar, vizörde gördüğünüz odak noktalarını kontrol etmek içindir. Nereden başlayacağınızı bilmiyorsanız, kamerayı odaklama için kullanacağı tek bir odaklanma noktası seçmenize izin veren "S" (Tek) olarak bırakın.

     

    Diğer harici kontrollere geçelim.

     

    AF / M anahtarının hemen üstünde iki ek düğme daha göreceksiniz.

    Bunlar;

    • Flaş telafisini ince ayarlamanızı, ön / arka flaş senkronizasyonu gibi diğer flaş parametrelerini ayarlamanızı sağlayan, üzerinde flaş sembolü olan düğmedir (Şekil-2 deki 2 nolu daire içinde gösterilen düğme).
    • Diğeri üzerinde “BKT” yazan Basamaklama ayarlarınızı yapmanızı sağlayan (Şekil-2 deki 1 nolu daire içinde gösterilen) düğmedir.

     

    Flaş ayarlarına şimdilik değinmeyeceğim, çünkü o başka bir uzun makale konusu olabilir.

    Ama “BKT” düğmesine basılı tutarak üst LCD’de "0.0" değerini gördüğünüzden emin olun. Benzer şekilde, düğmeyi basılı tutarak ve üst LCD'de çerçevenin kapalı olduğundan emin olun. Sol tarafta "0F" görünmelidir; Bu, basamaklanın kapalı olduğu anlamına gelir ("BKT" harfleri de yok olmalıdır). Ön kadran çevrilerek basamaklama adımlarının değiştirilmesi sağlanır ve arka kadran çevrilerek çekilen kare sayısı ayarlanır. Nikon D810, 9 kareye kadar ve 3 durağa (EV) kadar basamaklama oluşturmaya izin verir.

     

    Bunun anlamı şudur;

    Örneğin siz çok karanlık ve çok ışıklı ortamları içerisinde barındıran bir kadraj belirlediniz. Pozlamanızı hangisine göre yapsanız diğeri patlayacak ya da çok karanlık çıkacaktır. Ortalama bir pozlama yaparsanız, bu kez gölgede kalan yerler daha gölgeli, ışıklı yerler fazla pozlanmış olabilecektir. Her durumda da istediğiniz sonucu alamayabilirsiniz. Böyle bir durumla karşılaştığınızda aynı sahneyi birden fazla pozlamayla çekmeniz anlamına gelen “Basamaklama” imdadınıza yetişir.

     

    “BKT” düğmesine basılı tutarak

    • Ön kadran ile her çekimde hangi durak aralıklarıyla çekeceğinizi (1, ½, 1/3)
    • Arka kadran ile ardı ardına kaç kare çekeceğinizi (2,3…9)

    belirlersiniz. Deklanşöre tam bastığınızda makine otomatik olarak, belirlediğiniz durak aralıklarında artı ve eksi yönlerde, belirttiğiniz adet kadar fotoğraf çekecek ve kaydedecektir. Ardından siz bu fotoğrafları Photoshop, Lightroom ve benzeri işleme programlarıyla birleştirdiğinizde, her yanı iyi pozlanmış bir sonuç fotoğrafa sahip olursunuz.

     

    Çekim Modu ve Kamera Modu

     

    Fotoğraf makinenizin sol üst tarafında, üst kısmında düğmeler bulunan (Şekil-3 teki 4 nolu alan ve Şekil-4 te büyükçe gösterilen) gibi geniş bir kadran vardır. Bu döner kadranın başlıca işlevi çekim modunu ayarlamaktır. Üstte bulunan düğmeler Görüntü biçim ve kalitesini, Pozlama ölçüm metodunu, ISO ve Beyaz dengesini hızlı ayarlamak içindir.

     

     Nikon-3.jpg

    Şekil-3

     

    Nikon-4.jpg

    Şekil-4

     

    Döner kadran seçenekleri;

    • "S" (Tek) çekim,
    • "Cl, Ch" (Sürekli düşük ve Sürekli yüksek) hızda çekim,
    • "Q" (Sessiz) mod,
    • "Qc" (Sessiz sürekli) çekim,
    • Zamanlayıcı
    • “Mup” (Ayna kalkık).

     

    Bende genellikle deklanşöre bastığımda yalnızca tek bir çekim yapan "S" olarak ayarlıdır. Makinemin hareketli nesneleri birden fazla seri olarak çekim yapmasını istersem, "Ch" moduna geçerim. Nadiren diğer ayarları kullanıyorum, ancak titreşimleri azaltmak için ve üçayak kullanarak yaptığım manzara, mimari gibi çekimlerde kullandığım “Zamanlayıcı” özelliği (aşağıda daha ayrıntılı olarak anlatılıyor) çok işime yarıyor.

     

    En üstteki düğmeler, ISO, Pozlama ölçüm metodu ve Beyaz Dengesi gibi önemli ayarları hızla değiştirmenizi sağlarlar. Burada görüntü kalitesini değiştirmeye yarayan “QUAL” düğmesinin konumudan pek hoşnut değilim. Çünkü birçok kez yanlışlıkla buraya basarak RAW çektiğimi zannederek aslında JPEG çekmişliğim vardır :)

     

    Pozlama Ölçüm modunu değiştirmek için düğmeyi basılı tutun, sonra arka ayar kadranını çevirin.

     

    “ISO” düğmesine basılı tutarak arka ayar kadranı ile hızlı ISO ayarı değiştirme imkanına sahip olursunuz. Ön ayar kadranı ise Otomatik ISO'yu açıp kapatmaya yardım eder. Bu makinede en sevdiğim özelliklerin başında gelen Otomatik ISO'yu hızlı bir şekilde açma ve kapatma kabiliyetimin yanısıra, kamera önündeki Fn (İşlev) düğmesini Otomatik ISO ayarlarıyla eşleştiririm. Böylece maksimum hassasiyet ve minimum perde hızında değişiklikler yapabilirim ( “Özel Ayar Menüsü” altındaki notlarımda açıklanmaktadır).

    Son olarak, Beyaz dengesini ayarlamak / değiştirmek için "WB" düğmesinden bahsedelim. Bu düğmeye basılı tuıtarak arka ayar kadranı ile beyaz dengesini değiştirebilirken, ön ayar kadranı ile ince ayar yapabilirsiniz.

     

    Makinenizin üstünde, sağ tarafta, LCD ekranın üst kısmında üç düğme daha göreceksiniz:

    1. Kamera modunu değiştirmek için "MOD" düğmesi,
    2. Video kayıt düğmesi (kırmızı nokta ile) ve
    3. Poz telafisi düğmesi.

     

    Makineyi aldığımdan beri hiç video kaydı yapmadım. O nedenle en çok kullandığım iki düğme MODE ve poz telafisi düğmeleridir. Geleneksel "PASM" kadranlı diğer kameraların aksine Nikon D810'da böyle bir kadran yok ve bunun yerine MODE düğmesini kullanmanız gerekiyor. Dolayısıyla, farklı kamera modları arasında geçiş yapmanız gerekiyorsa, MOD düğmesini basılı tutmanız ve arka ayar kadranını çevirmeniz gerekiyor.

     

    Bunu yaptığınızda, "P" (Program Otomatik), "S" (Enstantane Önceliği), "A" (Diyafram Önceliği) ve "M" (Manuel) olmak üzere 4 farklı mod ile karşılaşırsınız. D810'la çekim yaparken çoğunlukla Diyafram Öncelikli ve Manuel modları kullanıyorum.

     

    Pozlama telafisi düğmesi, Diyafram Öncelikli modu ile çok iyi bir ikili oluşturuyor ve birbirlerini tamamlıyor. Arkadaki “AE-L / AF-L” düğmesi pozlamayı kilitlemem gerektiğinde gerçekten hayat kurtarıyor.

     

    Çekim Menüsü

     

    Ayarlarımı kontrol ederken yoğun kullandığım ilk yer Çekim Menüsü’dür.

    İlk önce kendi ayarlarımı paylaşıp, ardından önemli ayarlardan bahsedeceğim.

     

    • Çekim menüsü kümesi: A (default)
    • Genişletilmiş menü kümeleri: OFF-Kapalı
    • Kayıt klasörü: varsayılan
    • Dosya adlandırma: SDM (Adım ve soyadımdan oluşan kısaltma)
    • Birincil yuva seçimi: SD kart yuvası (*)
    • İkincil yuva işlevi: Yedekleme
    • Resim kalitesi: NEF (RAW)
    • JPEG/TIFF kaydı
    •      Resim boyutu: L (gri alan kullanıma kapalı)
    •      JPEG sıkıştırma: En iyi kalite
    • NEF (RAW) kaydı
    •      Resim boyutu: RAW L Büyük
    •      NEF (RAW) sıkıştırma: ON-Kayıpsız sıkıştırılmış
    •      NEF (RAW) bit derinliği: 14-bit
    • Görüntü alanı
    •      Görüntü alanı seç: FX (36x24)
    •      Otomatik DX kırp: ON-Açık
    • Beyaz dengesi: AUTO1-Otomatik
    • Picture Control ayarla: SD-Standart
    • Picture Control’ü yönet: Kaydet/düzenle > Standart
    • Renkli alan: Adobe RGB
    • Etkin D-Lighting: OFF-Kapalı
    • HDR (Yüksek dinamik aralık: OFF (gri alan ayara kapalı)
    • Vinyet kontrlü: OFF-Kapalı
    • Otomatik dağılma kontrolü: OFF (gri alan ayara kapalı)
    • Uzun pozlama KA: OFF-Kapalı
    • Yüksek ISO KA: OFF-Kapalı
    • ISO duyarlılığı ayarları
    • ISO duyarlılığı: 64
    • Otomatik ISO duyarlılığı kontrolü: ON
    • Maksimum duyarlılık: 3200
    • Minimum enstantane hızı: AUTO-Otomatik
    • Çoklu Pozlama: OFF-Kapalı
    • Aralıklı çekim: OFF-Kapalı
    • Zaman aralıklı çekim: OFF-Kapalı
    • Film ayarları
    • Çerçeve boyutu/kare hızı: 1920x1080; 60p
    • Film kalitesi: HIGH-Yüksek kalite
    • Mikrofon duyarlılığı: Otomatik duyarlılık
    • Frekans yanıtı: WIDE-Geniş aralık
    • Rüzgar sesini azaltma: OFF-Kapalı
    • Hedef: SD kart yuvası
    • Film ISO duyarlılığı ayarları
    • ISO duyarlılığı (mode M): 64
    • Otomatik ISO kontrol (mode M): OFF-Kapalı
    • Maksimum duyarlılık: 12800

     

    Burada bulunan çok farklı ayarlar gözünüzü korkutmasın, pek çok ayarı belki de hiç  değiştirmeyeceksiniz. Bana göre buradaki bazı önemli ayarlar şunlar.

    Birincisi, "Çekim menüsü kümesi". Bu, 4'e kadar farklı çekim menüsü ayarlarını saklamanıza izin veriyor. İyi haber, her bir kümeyi "Manzara", "Portre" gibi özel bir adla isimlendirebilirsiniz. Kötü haber, bu ayarlar bence tamamen gereksiz! Ben de dahil olmak üzere pek çok Nikon kullanıcısı, Nikon'un uzun yıllardır değişmeyen menü kümelerinin uygulanmasıyla şaşkına dönmüş durumda. Bence Özel ayar kümelerinde üç temel kusur var:

     

    1. Menü kümeleri, "Çekim Menüsü" ve "Özel Ayar Menüsü" olarak 2 ayrı bölümdür. Bu da ayarları iki yerde saklamanız ve bir değişiklik yapmanız gerektiğinde iki yerde de değişmenizi gerektirir. Tüm kamera ayarlarını tek yerde saklayabileceğimiz bir çözüm yok.
    2. Fotoğraf makinesinde bir kümeyi hızlı bir şekilde seçebilecek herhangi bir düğme yok. En hızlı yol arkadaki "i" düğmesine basmak ve daha sonra "ÇEKİM" veya "ÖZEL" için farklı bir banka seçmektir. D600 / D610 gibi alt uç Nikon DSLR'ler bu açıdan çok daha iyi, çünkü PASM kadranın hemen üzerinde U1 ve U2 seçenekleri var.
    3. Menü kümelerini kaydetmenin bir yolu ne yazık ki yok. Belirli bir küme seçerseniz ve ardından bu kümedeki herhangi bir ayarı o anlık değiştirirseniz, artık yeni ayar geçerli olacaktır. Bu da kümelerin kullanım amacına tamamen ters bir durum oluşturuyor.

     

    O nedenle ben burayı çok sık kullanmıyorum. Yukarıdaki sınırlamalar kümeleri benim için gereksiz kılıyor. Nikon'un yapması gereken şey, kameranın MODE düğmesine U1, U2, U3 ve U4 gibi birkaç seçenek eklemek ve ardından tüm fotoğraf makinesi ayarlarını bu bellek bankalarına (otomatik odaklama ayarları dahil) kaydetmeye izin vermek ve sorunu çözmek :) Nikon'un neden aynı kullanışsız kümeleri üstün nitelikli DSLR gövdelere tekrar tekrar koyduğunu, bunda neden ısrarcı olduğunu anlayamadım. Bunun yerine her çekim başında önceden cep telefonuma not aldığım kontrol listemden, benim için önemli olduğuna inandığım ayarları bir kez daha gözden geçiriyorum.

     

    Neyse, biz diğer çekim menüsü ayarlarına geçelim. Bir sonraki önemli ayar, "İkincil yuva işlevi". Bu özellik birden fazla kartla çekim yaparken ikinci kart yuvası için bir rol seçmenizi olanak sağlar.

     

    Fotoğraf makinesini görüntüleri üç farklı şekilde kaydedecek şekilde ayarlayabilirsiniz;

    1. Temel ayar, görüntüleri ilk karta kaydeder ve ilk kart dolduğunda kamera ikinci karta kaydetmeye başlar. Genellikle önemli olan bir şey üzerinde çalışmadığım ve yedek imajlara ihtiyacım olmadıkça, genellikle bu ayara “Kapasite aşımı” ayarlarım.
    2. İkinci ayar olan "Yedekleme" seçilirse kamera, fotoğrafları her iki bellek kartına da aynı anda kaydeder.
    3. Son ayar “RAW birincil – JPEG ikincil” ayarıdır. RAW dosyalarını bir karta ve JPEG dosyalarını diğer karta kaydetmenize olanak tanır.

     

    Gün boyunca çok fazla adetli çekim yapacaksanız "Kapasite aşımı"nda bırakın,

    eğer kartlardan birinin arızalı olmasından dolayı fotoğraflarınızın kaybolmadığından emin olmanız gerekiyorsa "Yedekleme"yi seçin.

     

    Ben çekimlerimi hep RAW yapıyorum. O nedenle "Görüntü kalitesi" hep RAW olarak ayarlıdır. "NEF (RAW) kaydı" her zaman 14-bit Kayıpsız sıkıştırılmış olarak ayarlıdır. Kameranın verebileceği en iyi görüntü kalitesini elde etmek için 14-bit'i seçiyorum ve "Kayıpsız sıkıştıtılmış” ayarlıyorum. Bu sayede fotoğraflarım "Sıkıştırılmamış" dan çok daha küçük dosya boyutlarında kayıt ediliyor ve böylece kartıma daha fazla fotoğraf sığdırabiliyorum.

     

    "Beyaz Dengesi" ayarım “Otomatik”'tir ve ("Uzun Pozlama KA" hariç) RAW görüntüleri etkilediğinden Resim Kontrolleri, Aktif D-Aydınlatma, HDR vb. gibi diğer tüm ayarlar kapalıdır. Unutmayın, RAW dosyalar manipüle edilmemiş veriler içerir ve işlem gerektirir. Fotoğraf makinenizin LCD ekranında gördüğünüz (her RAW dosyası) tam boyutlu JPEG görüntüsüdür. Nikon'un Capture NX gibi tescilli yazılımını kullanırsanız, bu ayarlar RAW görüntülere otomatik olarak uygulanabilir. Fotoğraflarımı saklamak ve işlemek için Photoshop ve Lightroom kullanıyorum. Görüntülerin fotoğraf makinesinin LCD ekranında nasıl gösterildiğini çok umursamıyorum, bu yüzden herşeyi kapatıyorum.

     

    Renk alanı RAW dosyaları için önemli olmasa da, AdobeRGB kullanıyorum. Çünkü doğru pozlamayı belirlemek için biraz daha doğru bir histogram veriyor. Çünkü kamera, RAW formatında çekim yapsanız dahi kendisi tarafından oluşturulan JPEG görüntüsüne dayalı histogramı gösterir.

     

    En sık değiştirdiğim menü ayarı "ISO duyarlılığı ayarları"dır. Elde çekim yaparken çoğunlukla “Otomatik ISO” kullanıyorum, çünkü bu benim için çok zaman kazandıran harika bir özellik. Her çekim için ISO belirtmek yerine, “Otomatik ISO duyarlılığı kontrol”u aktif ediyorum,“Açık” duruma getiriyorum.

    “ISO duyarlılığı” (yani minumum ISO) : 64

    “Maksimum duyarlılık” (yani en fazla çıkmasını istediğim ISO) : 3200

    “Minimum enstantane hızı" : Otomatik

    ayarlıyorum.

    "Otomatik"ayarı (en düşük perde hızı ayarı) harika bir özellik sunuyor. Çünkü lensin odak uzaklığını okuyor ve minimum enstantane hızını lensin odak uzaklığına otomatik olarak ayarlıyor. Elleriniz benim gibi titrekse, “Minumum enstantane hızı > Otomatik” kısmında "Hızlı"’ya bir adım daha yakın olacak şekilde değiştirebilirsiniz. Bu, asgari enstantane hızını temel olarak iki katına çıkarır. Örneğin, kameraya 50mm'lik bir lens takılıysa, minimum enstantane hızınız 1/100  saniye olacaktır. Bu ayarı sonuna kadar (Faster) ayarlarsanız, enstantane hızını 1/200 saniyeye yükseltir. Bir VR lens kullanırken "Otomatik" minimum obtüratör hızını genellikle "Daha yavaş" bir seviyeye düşürüyorum. Ne yazık ki Nikon otomatik olarak VR'yi telafi etmenin bir yolunu henüz uygulamaya koymadı. Bu nedenle bu ayarı kullandığınız lense göre ayarlamanız gerekiyor. Üçayak ile Manzara veya mimari fotoğraf çekerken “Otomatik ISO”yu kapatıyorum ve en yüksek dinamik aralık ve en düşük kumlanma seviyeleri için ISO 64 ayarında kullanıyorum.

     

    Özel Ayar Menüsü

     

    Bu menüde de pek çok farklı ayar bulunuyor ve birçok insan bu ayarlar içinde kayboluyor. Şahsen kullandığım ayarlar şunlar:

    • a : Otomatik Netleme
    • a1: AF-C öncelik seçimi: Bırak + Netle
    • a2: AF-S öncelik seçimi: Netle
    • a3: Sabitken netleme izleme: AF 3 (Normal)
    • a4: AF etkinleştirme: Yalnızca AF-ON – bununla ilgili detaylı açıklama aşağıda
    • a5: Netleme noktası görüntüleme
    •       Manuel netleme modu: ON
    •       Dinamik alan AF görüntüleme: ON
    •       Grup alan AF görüntüleme: ilk seçenek
    • a6: Netleme noktası aydınlatması: Otomatik
    • a7: Netleme noktası sarmalı: Sarma
    • a8: Netleme noktası sayısı: AF51
    • a9: Konuma göre kaydet: Kapalı
    • a10: Dahili AF yardımcı aydınlatması: Açık
    • a11: AF-alanı modu seçimini sınıtlayın: Tümü seçili
    • a12: Oto. Netleme modu kısıtlamaları: Kısıtlama yok
    • b - Ölçüm/Pozlama
    • b1: ISO duyarlılık adımı değeri: 1/3
    • b2: Pozlama kontrolu için EV adımları: 1/3
    • b3: Pozlama/flaş telafisi adım değeri: 1/3
    • b4: Kolya pozlama telafisi: Kapalı
    • b5: Matris ölçümü: Yüz tanıma açık
    • b6: Merkez ağırlıklı alan: 12mm
    • b7: En iyi ince ayar pozlaması: —
    • c – Zamanlayıcılar/AE kilidi
    • c1: Deklanşör AE-L: Kapalı
    • c2: Bekleme zamanlayıcısı: 10s
    • c3: Otomatik zamanlama
    •       Otomatik zamanlama gecikmesi: 5s
    •       Çekim sayısı: 1
    •       Çekimler arası aralık: 0.5s
    • c4: Ekran kapanma gecikmesi: 1m
    • d - Çekim/Ekran
    • a1: Uyarı sesi
    •       Düzey: Kapalı
    •       Şiddet: Düşük
    • d2: CL modu çekim hızı: 3 fps
    • d3: Maksimum sürekli bırakma: 100
    • d4: Pozlama gecikme modu: Kapalı
    • d5: Elektronik ön perde deklanşörü: Etkinleştir
    • d6: Dosya numarası sırası: Açık
    • d7: Vizör kılavuz çizgi ekranı: Açık
    • d8: ISO ekranı ve ayarları: ISO duyarlılığını göster
    • d9: Ekran ipuçları: Açık
    • d10: Bilgi ekranı: Manuel
    • d11: LCD aydınlatma: Kapalı
    • d12: MB-D12 pil tipi: LR6
    • d13: Pil sırası: MB-D12
    • e - Basamaklama/Flaş
    • e1: Flaş senkronizasyon hızı: 1/320*
    • e2: Flaş enstantane hızı: 1/60
    • e3: Dahili flaş için flaş kontrol: TTL
    • e4: Flaş için pozlama telafisi: Tüm çerçeve
    • e5: Pilot flaş: Açık
    • e6: Otomatik basamaklama ayarı: AE ve flaş
    • e7: Otomatik basamaklama (Mode M): Flaş/hız
    • e8: Basamaklama sırası: MTR > alt > üst
    • f - Kontroller
    • f1: Işık düğmesi: LCD arka plan aydınlatma
    • f2: Çoklu seçici orta düğmesi
    •      Çekim modu: RESET-Merkezi netleme noktası seç
    •      İzleme modu: Zoom açık/kapalı -> 1:1 (100%)
    •      Canlı görüntü: RESET-Merkezi netleme noktası seç
    • f3: Çoklu seçici: OFF-İşlem yapma
    • f4: Fn düğmesi ata: Bas > En üst MENÜM ögesine erişim
    • f5: Önizleme düğmesini ata: Önizleme
    • f6: AE-L/AF-L düğmesini ata: Bas > AE/AF kilidi
    • f7: Enstantane hızı ve diyafram kilidi: — (Kapalı / Kapalı)
    • f8: BKT düğmesini ata: BKT- Otomatik basamaklama
    • f9: Ayar kadranlarını özelleştir: Hepsi varsayılan ayarlı
    • f10: Kadran kullanmak için düğmeyi bırak: OFF-Hayır
    • f11: Yuva boş bırakma kilidi: LOCK-Bırakma kilitli
    • f12: Ters göstergeler: – 0 +
    • f13: Film kayıt düğmesi ata: ISO duyarlılığı
    • f14: Canlı görüntü düğmesi seçenekleri: ON-Etkinleştir
    • f15: MB-D12 AF-ON düğmesini ata: AF-ON
    • f16: Uzak (WR) Fn düğmesini ata: OFF-Yok
    • f17: Objektif netleme işlemi düğmeleri: Yalnızca AF kilidi
    • g - Film
    • g1: Fn düğmesini ata: OFF-Yok
    • g2: Önizleme düğmesini ata: Bas > Dizin işaretleme
    • g3: AE-L/AF-L düğmesini ata: Bas > AE/AF kilidi
    • g4: Deklanşör düğmesini ata: Fotoğraf çek

     

    Görüldüğü gibi çok seçenek var. Her ayar hakkında ayrıntılı bilgi veremeyeceğim, bu yüzden benim için gereken en önemli şeylerden bahsetme yetineceğim.

     

    "a - Otomatik Netleme” bölümü benim için oldukça önemli. Çünkü bu bölüm kameranızın otomatik odaklamasının ne şekilde olacağını kontrol eder. İlk iki ayar "AF-C öncelik seçimi" ve "AF-S öncelik seçimi"dir ve Tek veya Sürekli modlarda çekime yardımcı olmak için vardır. Şahsen, "AF-C öncelik seçimi"ni "Bırak + Netle" olarak belirlemeyi tercih ediyorum. Bu ilk çekimden sonra netlemeye öncelik ver demektir. Nesne odakta değilse bu durumda fps hızını düşürebilir. Ancak D810 zaten süper hızlı bir fotoğraf makinesi değil, bu nedenle doğru odaklama fps’den daha önemlidir benim için. "AF-S öncelik seçimi"ndeki “Netle” ayarı, fotoğraf makinesini çekimi gerçekleştirmeden önce netlemeye zorlar. Netleme yapamazsa siz deklanşöre tam bassanız da çekimi gerçekleştirmeyecektir.

     

    Bir sonraki ayar, genellikle "3 (Normal)" varsayılan ayarında tuttuğum "a3: Sabitken netleme izleme" seçeneğidir. Bu ayar, odaklanılan nesnenin önüne başka bir nesne girdiğinde  Otomatik odaklamanızın ne kadar çabuk etkileşeceğini kontrol eder. Kuşları uçuş sırasında çekim yaparken, bu ayarı kısa gecikmelerle azaltmayı tercih ediyorum, çünkü odakladığım ve takip ettiğim kuşun önüne bir başka kuş girerse fazla beklemeden yeni kuşa odaklanmasını isterim. Çünkü o sırada seri çekim modundayımdır ve makinem çekmeye devam etsin isterim. Netlikten taviz vermek istemem. Eğer kalabalık bir topluluk içinde oynayan çocuğunuzu çekmek istiyorsanız ve odağın hep onda olmasını istiyorsanız, bu ayarı “5 (Uzun)” şeklinde ayarlamanız gerekebilir. Çünkü araya başka çocuklar girdiğinde odağın onlara kaymasını istemezsiniz.

     

    D810'umdaki en sevdiğim özellikle AF-ON özelliğidir. Makinemdeki “a4: AF etkinleştirme” ayarı “Yalnızca AF-ON” ayarlıdır. Bunun anlamı şudur: netlemeyi artık deklanşöre yarım basarak yapamayacaksınız, bunun yerine netlemeyi kameranızın arkasında (size bakan yüzündeki) “AF-ON” düğmesine basarak yapacaksınız demektir. Bu özellik tüm kameralarımda varsayılan olarak her zaman kullandığım harika bir özelliktir. Bir kez AF-ON tuşuna basarak netlediğinizde elinizi kaldırsanız dahi siz bir kez daha basana kadar netleme kilitli kalacaktır. Şimdiye kadar denemediyseniz, mutlaka deneyin. Başlarda alışmak biraz zor gelse de, alışınca bırakamayacaksınız.

     

    "a6: AF noktası aydınlatması" ayarı, deklanşör düğmesine yarım bastığınızda (veya artık AF-ON tuşuna bastığınızda J) vizör odak noktasını (noktalarını) ve farklı ızgaraları kırmızı renkte aydınlatmak için kullanılır. Genellikle bunu "Otomatik" olarak bırakıyorum.

     

    Köşelerdeyken odak noktalarımı ekranın diğer yanına kaydırmayı sevmiyorum ve tüm odak noktalarını etkinleştirerek çekim yapmaktan hoşlanıyorum. Dolayısıyla "a7: Netleme noktası sarmalı” özelliğini kapatıyorum, “Sarma” olarak ayarlıyorum.

    “a8: Netleme noktası sayısı” ayarını “51 nokta” olarak ayarlıyorum.

     

    "a10: Dahili AF yardımcı aydınlatması" ayarı, AF-S odak modunda çekim yaparken devreye giren kameranın önündeki lambanın ayarı. Nesne karanlıksa, öndeki pilot ışık yanar ve çektiğiniz nesneyi aydınlatır. Bu, otomatik netleme sisteminin doğru odaklanmasını sağlar. Düşük ışıklı ortamlarda yararlı buluyorum, bu yüzden bu ayarı açık tutuyorum. Eğer habersiz çekim yapıyorsanız ya da dikkat çekmek istemiyorsanız bu ayarı kapatın. Tatsız durumlarla karşılaşabilirsiniz J

     

    Spor veya yaban hayatı çekiyorsanız, D810'da size büyük yardımı olacak birkaç yeni menü ayarı mevcut. Artık “AF-alanı modu” seçimini sınırlayabilirsiniz. En sık kullandığım ayar “Grup alan AF” dir. Fotoğraf makinesi seçtiğiniz bir netleme noktası grubu kullanarak netleme yapar, bu da fotoğraf makinesinin ana konu yerine arka plana netleme yapması riskini azaltır. Tek bir netleme noktası kullanarak fotoğrafı çekilmesi zor konularda bunu seçiyorum. Dikkat: AF-S netleme modunda yüz algılanırsa, fotoğraf makinesi portre konularına öncelik verecektir.

    "b - Ölçüm / Pozlama" ayarlarından birçoğunu varsayılan değerlerde bırakıyorum.

     

    "c - Çekim / Ekran" menüsü altında, her zaman yaptığım ilk şey “d1: Uyarı sesi” “Düzey”ini kapatmaktır. Her odakladığımda kameramdan gelen bip sesleriyle çevremi rahatsız etmekten nefret ediyorum.

     

    Manzara fotoğrafları çekerken sıklıkla güvenebileceğim en önemli ayar "d4: Pozlama gecikme modu”dur. Bu özellik, son Nikon DSLR'lerde bir mücevher niteliğinde bence. Çünkü kamera  önce aynayı kaldırıyor (çok titreşim üretiyor), daha sonra belirli bir süre bekleyip fotoğrafı çekmek için deklanşörü aktif ediyor. Güzel olan şey korkunç olan "ayna titreşimi"ni tamamen ortadan kaldırabilen 3 saniyelik gecikmeyi belirtebilmenizdir. Bu özellik keşfedildikten sonra artık kablolu/kablosuz tetikleyicileri yanınızda getirmediğinize pişman olmuyorsunuz. Bu özellikle ilgili en iyi şey, kameranın zamanlayıcıyla bağlantılı olarak kullanabilmenizdir. Kameranın üst kısmındaki ikincil kadranı “Zamanlayıcı”ya ve "Otomatik zamanlayıcı gecikmesi"ni 5 saniye gibi ayarlarsanız, kamera sarsıntısını tamamen ortadan kaldırabilirsiniz. Temel olarak, başlangıçtaki 5 saniyelik zamanlayıcı, deklanşöre bastıktan sonra fotoğraf makinesinin içindeki mekanizmanın titreşimini azaltmak içindir. 5 saniye bekledikten sonra "Pozlama gecikme modu" özelliği başlar ve ayna kalkar. Kamera, ayna hareketinin yarattığı sarsıntıyı geçiştirmek için önce 3 saniye daha bekler ve ardından fotoğrafı çeker. Bu, manzara, mimari ve düşük ışık koşullarında / çok yavaş enstantane  hızlarında fotoğraf çekerken kullanmanızı kesinlikle önerdiğim harika bir özelliktir.

     

    D810'daki yeni bir özellik de "d5: Elektronik ön perde deklanşörü" seçeneğidir. Bu yalnızca Ayna Kilitleme ve Ayna Kilitleme Modlu Canlı Görünüm'de etkiliyse de, perde kullanmadan pozlamaya başlayarak perdedeki titreşimleri tamamen ortadan kaldıran bir özelliktir. Bilindiği gibi; pozlama birinci perde kalkınca başlatılır ve ikinci perde indiğinde sonlandırılır. Bu mekanik hareket ne de olsa içerde bir sarsıntı yaratacaktır. Elektronik ön perde aktifse; birinci perde iner, algılayıcıya enerji verilir ve belirtilen veya kamera tarafından hesaplanan enstantane süresi boyunca pozlama başlar, süre bitiminde pozlama otomatik olarak durur (algılayıcının enerjisi kesilir), ardından ikinci perde iner. Böylece perde sarsıntısının yaratacağı negatiflik ortadan kalkar. Nikon bu özelliği herhangi bir Canlı Görünüm modunda da çalışacak şekilde düzeltirse daha kullanışlı olacaktır.

     

    "d7: Vizör kılavuz çizgi ekranı" vizöre dikey ve yatay çizgiler oluşturan güzel bir özellik. Ufkun yatay veya dikey olarak hizalanması ve kadrajımı çerçevelemem için, kompozisyonumda daha iyi bir görsel görünüme sahip olmak için bu kılavuz çizgilerini her zaman kullanıyorum..

     

    Kendi başıma farklı bir makale konusu olduğu için “e - Basamaklama / Flaş” bölümlerine burada  girmeyeceğim. Bu konuyu başka bir yazımda deatylıca paylaşmayı planlıyorum.

     

    "f - Kontroller" bölümü sıklıkla kullandığım bir yerdir, çünkü bu bölümde zaman kazandıran bazı özellikler var. Nikon gelişmiş kameralardaki en sevdiğim gizli özellik ile başlayalım, "f2: Çoklu seçici orta düğmesi". Bu özellik bana çok büyük bir zaman tasarrufu sağlıyor. Temel olarak, tek bir düğmeye basarak görüntüleri incelerken çoklu seçicide orta düğmeyi ayarlayarak yakınlaştırma ve uzaklaştırma düzeylerini ayarlayabilirsiniz. Fotoğrafı çektiğinizde odakladığınız noktanın yeterince net olup olmadığını anlamanız için doğru büyütme seviyesine ulaşıncaya kadar “+” tuşuna defalarca basmanız gerekir. Bu da can sıkıcı ne zaman kaybettirici bir olaydır. O zaman bu özelliği çok seveceksiniz. Seçebileceğiniz üç büyütme seviyesi vardır: "Düşük büyütme (% 50)", "1:1 (% 100)" ve "Yüksek büyütme (% 200)". Kullanılacak en iyi ayar 1:1'dir, çünkü görüntüleri % 100 / piksel seviyesinde görüntülemenizi sağlar. Aynı düğmeye tekrar bastığınızda normal görünüme döner.

     

    Bana göre bir sonraki önemli özellik "f4: Fn düğmesini ata" seçeneğidir. Bu ayar kameranın önündeki "Fn" (İşlev) düğmesini programlamaya izin verir. Farklı ortamlarda çok çekim yapıyorum ve bu nedenle “Otomatik ISO” ayarlarımı hızlı bir şekilde değiştirmem gerekiyor. Ne yazık ki, Otomatik ISO "Çekim Menüsü"ne gömülü ve ulaşması çok uzun sürüyor. Fn düğmesine basarak Otomatik ISO 'ya erişebilmeyi seviyorum ve bunu yapmak çok kolay. Nasıl mı?

    • Önce "Menüm" bölümüne gidin.
    • Ardından "Öğe ekle" > "Çekim menüsü"ne gidin. "ISO duyarlılığı ayarları"nı bulun ve "OK" düğmesine basın.
    • Bir sonraki ekran "Konum seç" demelisiniz, orada "ISO hassasiyet ayarları" nı göreceksiniz. Bir kez daha "OK"e bastığınızda bunu "Menüm" penceresinin üstünde göreceksiniz. Zaten sık kullanılan bazı ayarlarınız varsa, bunları en üste taşımayı unutmayın.
    • Bunu yaptıktan sonra, "Özel Ayarlar Menüsü”ne gidin ve "Kontroller" > "f4: Fn düğmesi ata " kısmına gidin. Oradan, “Bas > En üst MENÜM ögesine erişim"i seçin ve “OK”e basın. Şimdi test edin; Menüyü kapatın, ardından fotoğraf makinesinin önündeki "Fn" düğmesine basın. Eğer her şeyi doğru yapmışsanız, arka LCD sizi “ISO hassasiyeti ayarları”na yönlendirecektir. Otomatik ISO özelliğini ayarlamanız gerektiğinde muhteşem zaman kazandırıyor.

     

    Nikon D810 ile video çekmediğimi belirtmiştim. Bu nedenle Nikon D810’un üst kısmındaki kırmızı noktalı "Film kaydetme düğmesi"ni ISO değiştirmek için ayarlıyorum. Bunu yaptıktan sonra ISO’yu değiştirmek için artık en üstteki ISO düğmesine ulaşmak zorunda değilsiniz, Film kayıt düğmesine basarak ISO ayarlarınızı değiştirebilirsiniz. Bu, ISO düğmesine bastığınız gibi çalışır, arkadaki ayar kadranı ISO’yu değiştirir ve ön ayar kadranı Otomatik ISO'yu açar veya kapatır. Artık vizöre bakarken ISO değerlerinizi kolayca değiştirebilirsiniz.

     

    Bunların dışındaki ayarların geri kalanını olduğu gibi bırakırım.

     

    Ayarlar Menüsü / Fotoğraf Makinesi Ayarları

     

    Bu kısmı çok sık kullanmıyorum. Makinemi ilk aldığımda gerekli olan değişiklikleri yaptım, sonrasında hiç uğramadım desem yalan olmaz. Çünkü bu alan, Saat / Tarih ayarlama, Fotoğraflara  yorumlar ekleme, LCD parlaklığını ayarlama, hafıza kartını biçimlendirme gibi belirli görevler için kullanacağınız alandır. Yapacağımız tek şey "Telif hakkı bilgisi" alanını güncellemektir. Temel olarak bu ayar çektiğimiz her fotoğrafta yer alan metin bilgilerini ekler. Bir kartınızı kaybettiyseniz ve birisi bunu bulursa Telif Hakkınıza ve / veya Adınıza bakarak size ulaşabilir. Artı, RAW dosyalarına veri yazıyorsunuz, bu nedenle bir fotoğrafın yazarı olduğunuzu ispatlamak isterseniz RAW dosyası iletişim bilgilerinizle birlikte mükemmel bir kanıt oluşturabilir. Ben her ihtimale karşı kullandığım tüm SD ve Kompak Flaş kartlarımın üzerine Adımı, Soyadımı ve cep numaramı yazarım.

     

    Umarım bu makaleyi faydalı bulmuşsundur. Bir kez daha belirtmeliyim ki, bunlar benim için işe yarayan ayarlardır ve sizin ihtiyaçlarınıza uymuyor olabilirler. Mevcut tüm özelliklerden ve özelleştirmelerden yararlanmak için fotoğraf makinenizi keşfetmeniz ve her ayarı mümkün olduğu kadar çok öğrenmeniz en iyisidir.

     

     

    Yazı: Nikon D810 Ayarları

    • Beğendim 1



    Kullanıcı Geri Dönüşleri

    Recommended Comments

    merhabalar nasılsınız? D810 2018 güncellemesini yapamıyorum olmuyor karta yüklüyorum dosyayı donanım yazılımında güncelle çıkmıyor yardımcı olurmusunuz?
    ayarları sıfırladım gene güncelleme gelmiyor.

    - Ulaş Engin tarafından düzenlendi

    Bu yorumu paylaş


    Yorum bağlantısı
    Diğer sitelerde paylaş

    Karta yüklediğiniz dosya "BIN" uzantılı olmalı, ona dikkat edin.

    Yani ZIP'lı bir dosya ise önce onu bilgisayarınızda açmalısınız. 

    Ayrıca "BIN" uzantılı dosyayı kartta ana klasöre (Home) yüklemelisiniz, herhangi bir klasörün altında olmamalı.

    Bu yorumu paylaş


    Yorum bağlantısı
    Diğer sitelerde paylaş

    Ben de tam bunu anlatmaya çalıştım işte;

    Sizin kartınızda j:/DCIM klasörünün içinde duruyor "BIN" uzantılı dosya,

    Halbuki o dosya direk J: nin altında olacak, DCIM'in içinde değil.

    Karta DCIM klasörünü değil, yalnızca "NKLD0217.BIN"  dosyasını kopyalayın. 

    Bu yorumu paylaş


    Yorum bağlantısı
    Diğer sitelerde paylaş

    Hayır çok önemli değil, bazı lensler için sapmaları düzeltir. 

    Kameranın asıl ana yazılım sürümü değildir. 

    Bazen bazı lensler takılıyken yapmadığını okumuştum, benim başıma hiç gelmedi.

    Bu yorumu paylaş


    Yorum bağlantısı
    Diğer sitelerde paylaş

    @Sebahattin Demir Hocam merhaba,

    Aktif olarak yazılarınızı takip ediyorum. Tecrübelerinizi paylaşıp bizi aydınlattığınız için çok teşekkür ederim. Benim de D610 cihazım var. Yaklaşık 1 yıldır vakit buldukça kullanıcı kitapçığını kurcalayarak ve amatör çekimler yaparak kendimi geliştirmeye çalışıyorum. Genellikle manzara ve doğa fotoğrafları çekimleri yapıyorum. Siz D-Lihgting modunu kapalı ayarlamışsınız. Ben manzara çekimlerimde bu modu kapattığım zaman gökyüzü patlamalarını çok yaşıyorum. Bu yüzden de devamlı D-Lighting modunu çekimlerimde otomatik moda alıyorum. Sizin de ayarlarında kapalı olarak görünce kafamda "acaba yanlış mı yapıyorum?" sorusu oluştu. D-Lighting modunu kapalı tutmanızın sebebi nedir? Bu modu açık tutarsam çekim kalitemde ekstra bir düşüş olur mu? Ya da D-Lighting modunu kapalı tutarak gökyüzü patlamalarını nasıl engellerim? 

    Yardımlarınız için şimdiden teşekkür ederim. 

    - Yasin ÖN tarafından düzenlendi

    Bu yorumu paylaş


    Yorum bağlantısı
    Diğer sitelerde paylaş

    Yasin bey merhaba,

     

    Aktif D-Lighting özelliği, dinamik aralığın çok olduğu sahnelerde ve eğer JPEG çekiyorsanız işinize yarayan bir özelliktir. Ben hep RAW çektiğim için ve yazılarımı da buna göre yazdığımı belirttiğim için bu özellik bende "Kapalı" durumdadır. Çünkü Aktif D-Lighting özelliğinin RAW fotoğrafa bir etkisi olmaz. 

     

    Eğer dinamik aralığı yüksek bir manzara çekeceksem, ya filtrelerimi kullanıyorum ya da HDR yani basamaklamalı çekim yapıp sonra bunları Photoshop'ta birleştiriyorum. Bunların ikisini de yapamıyorsam, Matris pozlama ölçüm modu ile çekip, gölgeleri ve parlak alanları Photoshop'ta ayarlıyorum. Ama bunu yaparken mutlaka histogramı kontrol ediyorum; en sağa ve en sola yapışmış çok alan olmamalı.

     

    Siz JPEG çekiyorsanız bu özelliği "Normal" olarak ayarlayabilirsiniz. Böylece çekim sonrası işleme adımlarında fazla iş kalmaz size. 

     

    Saygılar.

    Bu yorumu paylaş


    Yorum bağlantısı
    Diğer sitelerde paylaş

    2 saat önce, Sebahattin Demir yazdı:

    Yasin bey merhaba,

     

    Aktif D-Lighting özelliği, dinamik aralığın çok olduğu sahnelerde ve eğer JPEG çekiyorsanız işinize yarayan bir özelliktir. Ben hep RAW çektiğim için ve yazılarımı da buna göre yazdığımı belirttiğim için bu özellik bende "Kapalı" durumdadır. Çünkü Aktif D-Lighting özelliğinin RAW fotoğrafa bir etkisi olmaz. 

      

    Eğer dinamik aralığı yüksek bir manzara çekeceksem, ya filtrelerimi kullanıyorum ya da HDR yani basamaklamalı çekim yapıp sonra bunları Photoshop'ta birleştiriyorum. Bunların ikisini de yapamıyorsam, Matris pozlama ölçüm modu ile çekip, gölgeleri ve parlak alanları Photoshop'ta ayarlıyorum. Ama bunu yaparken mutlaka histogramı kontrol ediyorum; en sağa ve en sola yapışmış çok alan olmamalı.

     

    Siz JPEG çekiyorsanız bu özelliği "Normal" olarak ayarlayabilirsiniz. Böylece çekim sonrası işleme adımlarında fazla iş kalmaz size. 

     

    Saygılar.

     

     

    Sebahattin Bey,

     

    Ben de raw çekiyorum. Çekim sonrası da aşırı bir raw işleme yapmıyorum. Ama bende işlenmemiş görüntü gerçekten çok farkediyor. Fırsat bulduğumda açık ve kapalı halde fotoğraf çekip size göndereceğim. Sanırım ben çekimi etkliyecek yanlış bişeyler daha yapıyorum.  Cevabınız için teşekkürler.

     

     

    Bu yorumu paylaş


    Yorum bağlantısı
    Diğer sitelerde paylaş



    Sende sohbete katıl

    Önce yorumunu yaz sonra üye ol. Eğer bir hesabınız varsa, hesabınızla göndermek için şimdi oturum açın

    Misafir
    Bir yorum ekle...

    ×   Yapıştırdığınız içerik biçimlendirme içeriyor.   Biçimlendirmeyi Temizle

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Eklediğiniz Link Otomatik Olarak Embed Çevrilmiştir..   Sadece yazı link haline çevir

    ×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Editörü Temizle

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgiler

Kullanım Şartları Gizlilik Politikası Bu web sitesini daha iyi hale getirmeye yardımcı olmak için cihazınıza çerezler yerleştirdik. Çerez ayarlarınızı değiştirebilirsiniz, aksi takdirde devam etmek için tamam olduğunuzu varsayacağız.