Kemal Öztürk Turkoy 1.320 Oluşturuldu: Kasım 3, 2011 Paylaş Oluşturuldu: Kasım 3, 2011 FİLTRELER VE YARDIMCI ARAÇLAR1. FiltrelerÇekeceğimiz fotoğraflarda belli bir etkiyi, efekti vermek,renklerdeki sapmayı gidermek iÇin yardımcı araÇ olarak filtreleri kullanırız.Filtreler, genel anlamda düşünürsek süzme işlevini yapan elemanlardır. Fotoğrafta da aynı işleyişle Çalışırlar. Filtreler, kendi rengindekiışıkları geÇirir, diğer renklerin ışıklarını geÇirmez. Böylelikle ışığını geÇirmediği rengin bulunduğu alan filmi pozlamaz yada diğer renklerinbulunduğu alanlara göre poz değeri düşer ve film yüzeyinde aÇık tonlarda, baskıda ise koyu tonlarda kalır. Bu da bize istediğimizkontrastlığı yada düzeltmeyi sağlar. İlk fotoğrafÇıların ellerindeki film malzemesi tam anlamıyla renk körüydü. Çünkü bu filmler sadecemaviyi görebilen ve bunun dışında hiÇbir rengi algılamayan filmlerdi. Bu yüzden mavi dışında renklerin bulunduğu objelerin Çekimisırasında mavi Çok parlak Çıkar, diğer renkler ise film tarafından algılanma derecelerine göre farklı koyu tonlarda görülürdü. İlkfotoğrafÇılar bu olayı bildikleri iÇin, Çekecekleri konuya mavi filtre ile bakarlar ve böylece renklerinden etkilenmemeye Çalışırlardı. Renkkörü film bu yüzden mavi ve sarıyı göze göründüklerinin tam tersi bir parlaklık oranı iÇinde verirdi. Çünkü göz sarı rengi maviden dahaparlak olarak algılar. Mavi ye duyarlı filmde Çekim yapıldığını düşünürsek, mavi gök pozitif kart üzerinde beyaz Çıkacağı iÇin üzerindekibeyaz bulutların ayrılmadığı, yeşil bitki örtüsünün koyu tonlu, detaysız, sarı ÇiÇeklerin tamamı ile siyah Çıktığı görülürdü.Ortokromatik film: İsmi ile tam uyum sağlamasa dahi, ileriye doğru Çok büyük bir adımı oluşturuyordu. 1870 ’lerde bilim adamları yeşilve sarıya da duyarlı emülsiyonu üretmeyi başardılar. Bu başarıdan o kadar etkilendiler ki, olayı gereğinden fazla şişiren bir yaklaşımlafilme ortokromatik film adını verdiler. Bu ürünün eksik taraflarının ortaya Çıkmasından Çok sonrada bu isim korundu. Ortokromatik filmen Çok maviyi görür, bundan biraz az olmak üzere yeşil ve sarıyı da görür ama kırmızıyı göremez.Pankromatik film : Ortokromatik filmin bu yetersizliği dolayısıyla yeni bir emülsiyon arayışına girilmiştir. Doğru pankromatik film renklereduyarlılığı bakımından bugün de kullanılan filmdir ve bütün renkler iÇin düzeltilmiştir. Ancak mavinin hala biraz daha baskın olduğugörülür.Filtrelerin kullanımı ile ton röprodüksiyonunun iyileştirilmesi iÇin uygun filtreler kullanılır. Bir pankromatik film renk yorumlamahassasiyeti aÇısından bir teste tabi tutulsa, bütün renkleri görmesine rağmen ton röprodüksiyonunda yine de bazı hataların olduğugörülecektir. Bu farklılıkların giderilmesi amacıyla bir filtre cam ya da jelatin gibi renkli bir malzemeden oluşan sistemler kullanılır. Camınveya jelatinin renklendirilme miktarı kullanım amacına göre değişir. Bir ışık filtresi Çalışma bakımından, sıvı filtresine benzetilebilir. Sıvıfiltresi nasıl solüsyonun iÇindeki katı maddeleri sıvıdan ayırıyorsa, ışık filtresi de ışığın iÇindeki belli renk ışınlarını ortamdan ayırır. Hangirenk filtresinin hangi renkleri geÇirip hangilerini tuttuğu, aşağıdaki tablodan görülebilir.Filtre GeÇirdiği renk Tuttuğu renkSarı Sarı MaviYeşil Yeşil MagentaMagenta Magenta YeşilKırmızı Kırmızı CyanMavi Mavi SarıCyan Cyan Kırmızıözetlemek gerekirse, bir filtre kendi rengindeki ışığı geÇirir, tamamlayıcı rengini tutar.Filtrenin gücü: Bu bilgilerden sonra varılan sonuÇ şudur; bir rengin sb film tarafından yorumlanması sırasında hata miktarı arttıkÇa,kullanılması gereken filtrenin yoğunluğu da artar. Göz önüne alınması gereken önemli bir nokta da kullanılan filtre yoğunluğununartmasıyla doğru orantılı olarak, poz süresinin de artacağıdır. Çünkü her bir filtre filmin süresine düşüp onu pozlandıracak ışıkların birbölümünü tutarak filmi etkilemelerini engeller.FotografÇılıkta kullanılan filtreler, düzeltme filtreleri (Correction Filters), Kontrast filtreleri (Contrast Filters) ve özel Etki Filtreleri olmaküzere üÇ gurupta toplanabilir.1.1. S/B Fotografta Kullanılan Filtreler :AÇık Sarı Filtre : Düzeltme filtresidir, az kullanılır. Ortokromatik duyarkatlarda maviler üzerindeki etkisi azdır. Pankromatik duyarkatlardahiÇ bir etki sağlamazlar. Baskılarda görüntü üzerinde mavi renk karşıtı olan kısımları daha koyu olarak belirtirler. Bulutlu gökyüzümanzaraları, sabah erken ve akşam geÇ saatlerde plaj ve kar manzaraları fotograflarının Çekiminde kullanılırlar. Poz değerleri üzerineetkileri x1,5, x2 dir.Orta Sarı Filtre : Düzeltme filtreleridir. Manzara fotograflarının Çekiminde ortokromatik duyarkatlarla en Çok kullanılan filtreleridir.Ortokromatik duyarkatlarda renk tonlarının doğru bir şekilde Çıkmasına yardım ederler. Pankromatik duyarkatlarda ise kusursuz bir renktonu değerlendirmesi yaparlar. Yeşilleri aydınlatır, ayrıntıları daha belirli hale getirirler. Mavi rengin yoğunluğunu arttırır Bulutlu gökyüzümanzaraları, plaj ve kar manzaraları, Çok renkli konuların ve ÇiÇek fotograflarının Çekiminde kullanılırlar. Poz değerleri üzerine etkileri x2,x3 tür.Koyu Sarı Filtre : Kontrast filtresidir Mavi rengin Çok daha kuvvetli bir şekilde belirmesini sağlar. Kullanılma alanı daha etkili olarak ortasarı ve aÇık sarı filtreler gibidir Bütün sarı filtreler kontrastı artırırlar. Poz değerleri üzerindeki etkileri x 3 ve x 4'dürTuruncu Filtre : Kontrast filtresidir. Mavi rengi ve daha az olarak da yeşil rengi emerler. Buna karşılık kırmızı ve turuncu renkleri ve biroran dahilinde de sarı rengi geÇirirler. Ortokromatik duyarkatlarda bir etkileri olmaz, yalnız pankromatik duyarkatlarla kullanılırlar.Pankromatik duyarkatlarla Çok net ve Çok parlak bir görüntü verirler. Havanın sisliğini ortadan kaldırır ve görüşü arttırır. Mavileri veyeşile bakan mavileri Çok koyu, sarıya Çalan yeşil ve kırmızıları Çok aÇık renk olarak gösterir. Bu filtreler sarı ve maviler arasındaki bütünkontrastları belirtmek iÇin, mavi gökyüzü manzaraları ve portre fotografÇılığında cilt bozukluklarını kaybettirmek iÇin kullanılırlar, fakatsolgun dudaklar verir. Sarı saÇların rengini canlandırır, elbise renklerini bozar. Turuncu filtreler aşırı derecede kullanılmayacak olursa,güzel sonuÇlar verirler. En büyük sakıncaları poz süresinin 4-8 kez daha arttırmalarıdır. Bu arttırma yapılmayacak olursa kontrastfazlalaşır ve güneşli havada fotograf Çekildiği halde geceleyin Çekilmiş gibi bir sonuÇ elde edilirKırmızı Filtre : Kontrast filtreleridir. Kırmızı ışınları ve biraz da turuncu ışınları durdururlar. Kontrast yapmak iÇin kullanılan bu filtrelerlepoz süresini 8-10 kez arttırmak gerekir. Bu filtreler Çok özel etkiler elde edilmek istenildiğinde kullanılmalıdır. Pankromatik duyarkatlarlakullanılırlar ve aÇık kırmızı ile orta kırmızı renkte yapılırlar SonuÇ görüntü üzerindeki etkileri, mavi ve yeşil renkler siyah, kırmızı ve sarırenkler aÇık tonda belirir. Çekilen fotograflarda gece manzarası, fırtına, koyu gökyüzü ve puslu bulutlu havalar görüntüsü elde edilmekistenildiğinde ve sisli havaya karşın Çok net uzak manzara fotograflarının Çekiminde kullanılırlar.Mavi Filtre : Kontrast filtresidir. Mavi renk ışınlarını geÇirip, kırmızı ve turuncu renk ışınlara engel olur. Bu filtreler sarı filtrelerin tam tersibir etki yaparlar. Kırmızıları koyulaştırır ve mavileri daha Çok soluklaştırırlar. Gün ışığında Çok az kullanılırlar. Mavi renge az duyarlı birduyarkatla mavi yüzeylerin, örneğin su yüzeylerinin fotografını Çekmek iÇin kullanılırlarMavi filtreler yapay ışıkta ve kırmızı renge duyarlı pankromatik duyarkatlarda fotoflud tipi lambaların kırmızı ışınlarım önlemek amacıylakullanılır. Yapay ışık altında cilt görünüşünü güzelleştirir, dudakların kırmızılığını belirgin hale getirir, fakat mavi renkteki gözler beyaz gibiÇıkarlar Poz değerleri üzerindeki etkilen x2, x3 tür.Sarı - Yeşil Filtreler : Düzeltme filtreleridir. Pankromatik duyarkatlarda manzara fotograflarının Çekiminde kullanılan filtrelerdir. Orta sarıfiltre etkisi gösterirler. Yeşiller üzerindeki etkisi biraz daha fazladır. SonuÇ görüntü üzerindeki etkisi, mavilerin daha belirli hale gelmesi,yeşillerin daha fazla aÇılmasıdır. Kırmızıları, özellikle sarı kapsayan kırmızıları daha güzelleştirir. Gökyüzü manzaraları, plaj ve karmanzaraları, bahar manzaraları fotograflarının Çekiminde kullanılırlar. Çok duyarlı duyarkatların portrecilikte kullanılmasında meydanagelen Çok beyaz ten rengi ve mat dudaklar verme hatasını düzeltirler. Poz değerleri üzerindeki etkileri x3, x4 tür.Yeşil Filtreler : Düzeltme filtresidir. Hızlı pankromatik duyarkatlarla, yeşilliklerin ve yaprakların Çekiminde başarılı sonuÇ verirler vebunları oldukÇa hoş aÇık gri şeklinde yansıtırlar ve kontrastı azaltırlar. Kırmızıları daha koyu bir şekilde belirtirler. AğaÇ ve bitkifotograflarının Çekimi iÇin en iyi filtrelerdir. Poz değerleri üzerine etkileri x3, x4 tür.FİLTRELERİN RENKLER üZERİNDEKİ ETKİ TABLOSU(pankromatik Filmlerle)1.2. Renkli Fotografta Kullanılan Filtreler1.2.1. Sky Light (1A) Filtreler : Renkli fotografÇılıkta bütün diğer filtrelerden, daha Çok fazla kullanılan filtrelerdir. Çünkü mavi renkfazlalığını önlemek iÇin gerekli olan filtrelerdir. Renkli filimin spektrumun mavi renk bandına karşı duyarlı olan en üst tabakasının maviışınlara ilave insan gözünün görmediği mor ötesi (Ulura-Viyole) ışınları da saptaması nedeniyle normal renkleri altında görünen bir ÇokaÇık hava manzaraları, renkli filimde, göründüğünden mavi şekilde görülür. Bunu önlemenin Çok basit ve ucuz yolu objektif önündesürekli bir SKY (1A) filtresi bulundurmaktır. Bu filtrenin rengi, Çok aÇık pembe olması nedeniyle ikinci bir etkisi de konunun gölgede kalankısımlarını yada kapalı bulutlu günlerde konunun tamamının renk tonunu sıcaklaştırmasıdır. Bu suretle elde edilen sonuÇ bazıfotografÇıların kullandıkları sarımsı renkte olan UV filtreleriyle elde edilecek sonuÇlardan daha hoşa gidebilir. SKY filtrelerinin poz değerleriüzerinde değişikliği gerektirecek bir etkileri yoktur. Konuların renk tonu üzerindeki etkileri ise fark edilemeyecek kadar azdır.SKY filtrelerinin objektifin önünde devamlı durmalarının, objektifin kirlenmesini, Çamurlanmasını, üzerinde parmak izi meydana gelmesinive deniz manzaralarının fotograflarının Çekiminde ise objektifin ıslanmasını önleme gibi faydaları da vardır.1.2.2. Renk düzeltme filtreleri : Gözümüzün değişik renk sıcaklıklarına sahip ışık kaynaklarına uyum sağlaması nedeniyle her türlü ışıkkaynağında renkleri ve tonları gerÇek renklerine yakın görünür. Göz beyin kalibrasyonu beyaz ışığa endeksli Çalışır, oysa fotograf filmlerirenkleri objektif olarak görürler. Filmler gün ışığı sıcaklığına (5500 Kelvin ) ve tungsten ışığa (3200 Kelvin) göre ayarlanmışlardır, buyüzden değişik ışık kaynaklarında renk düzeltici filtrelere ihtiyaÇ duyarlar. Bu filtreler:80A, 80B, 80C numaralı mavi filtreler, tungsten aydınlatmanın meydana getirdiği aşırı kırmızılığı giderir.85A, 85B, 85C numaralı turuncu filtreler, günışığında kullanılan tungsten tipi filmde aşırı maviliği giderir.Flüoresan ışığı altında kullanılan gün ışığı filmlerinde oluşan mavi-yeşil renkleri düzeltmek iÇin ise FL-D ve FL-W filtreleri kullanılır.1.2.3. Isıtıcı filtreler (renk sıcaklığını düşüren filtreler)Bulutlu havalarda, güneşli havalarda gölge yerlerde, karlı havalarda direk güneş ışığı almayan yerlerde gün ışığı filmleriyle Çekilenfotograflara mavi bir renk hakimdir. İşte bu dominant mavi rengi ortadan kaldırmak iÇin bu tür filtrelerden yararlanılır. Fotografayumuşak bir sarı-turuncu ton vererek daha sıcak tonlarda görünmesini sağlarlar. 81A, 81B, 81C en Çok kullanılanlarıdır. 81A portrefotografÇılığında yaygın olarak kullanılır, ten rengine canlılık katar.1.2.4. özel Etki Filtreleri (Efekt Filtreler) :Tek renk filtreler : Siyah beyaz fotografÇılıkta kullanılan renkli filtrelerin hepsi renkli fotografÇılıkta da kullanılırlar. Bu filtreler fotografıdominant bir renge boyarlar ve gerÇeküstü görünmelerini sağlarlar.Degrade filtreler : Yarısı renklendirilmiş, diğer yarısı saydam olan filtrelerdir. Renkli bölüm saydam bölümle yumuşak bir geÇişle kaynaşır.Bu özellik, alt bölgelerde bir renk değişimine neden olmadan üst bölgeyi yumuşak bir geÇişle renklendirmeye yarar. Daha Çok gökyüzünürenklendirmek veya Çok parlak olan gökyüzünün poz değerini düşürmek amacı ile kullanılır.Yumuşatıcı filtreler : Soft yada difüzer filtre olarak da anılan bu filtreler genellikle portre fotografÇılığında kullanılır. Parlak ışıklı bölgeleriyumuşatarak fotografı bir hayal dünyasındaymış gibi gösterirler. Natürmort yada manzara fotografÇılığında da kullanılırlar ve fotografıolduğundan daha Çekici gösterirler.Yıldız filtreleri : Yıldız filtreleri, nokta ışık kaynaklarını 2,4,6,8 ve 16’lı ışıklı Çizgilere ayırırlar. Bunlardan birini objektifinize takarsanız, buetki, kameranızın bakacından (vizörden) baktığınızda nasıl bir şekil aldığını görebilirsiniz.Çoklu görüntü filtreleri : BirÇok Çeşidi vardır, en Çok kullanılanlarından biri daire şeklinde (kesin merkezi bir görüntü ÇerÇeveleyen aynışekildeki Çeşitli görüntülerle), bir diğeri de Çizgisel (ikinci pozda bir taraftan diğer bir tarafa uzayan Çizgilerle gösterilmiştir) filtrelerdir.1.3 Ortak kullanılan Filtreler :Polarizasyon Filtreleri : Siyah-beyaz ve renkli filmlerle kullanılan bu filtrelerin amacı, fotografÇılıkta büyük bir hata olan yansımaları veparlamaları ortadan kaldırarak, Çıplak gözle bakıldığında donuk renkli görülen bir Çok şeyin parlak renklere bürünmesini sağlamaktır.Bunun nedeni bütün planlarda izleyerek normal bir şekilde yayılmakta olan ışık, yansıtıcı bir yüzeyle karşılaştığında artık bütün yönlereyayılmayıp sadece bir noktada yayılmak suretiyle yansımalar meydana getirir ki, bu olaya polarizasyon olayı denir. Bu polarize olmuşışınlar filim üzerinde bir parıldama meydana getirerek, konunun ayrıntılarının ve renk tonunun kaybolmasına neden olur. Eğer bu polarizeışınların yolu üzerine, mikroskobik iyot ve kinin kristallerinden meydana gelmiş bir polarizasyon filtresi konulacak olursa, bu ışınlarkontrol altına alınabilir. Işınlar filtre iÇindeki kristallerin meydana getirdiği prizmaların yayılma planına paralel ise filtreden geÇerler. Amafiltrenin duruş biÇimi kristallerle ışınların yayılma planı arasında bir dik aÇı meydana ( getirecek şekilde ise bu ışınlar kırılırlar yani yokolurlar.Camların veya cam eşyanın ya da bu gibi yansıma ve parıldama yapan eşyanın fotograflarının Çekilebilmesi iÇin objektifin önüne birpolarizasyon filtresi koymak ve buna gerekli yönü vermek gerekir. Eğer kullanılan fotograf makinesinin vizörü refleks bir vizörse, yanifotografı Çekilecek konunun görüntüsü buzlu camda görülebiliyorsa, bu yansımayı yok edecek şekilde polarizasyon filtresi ayarlanabilir.Eğer bu olanak yoksa yönün saptanması daha zor bir durum alır. O zaman doğrudan doğruya filtreden fotografı Çekilecek konuya bakılaraksabit bir nirengi noktasına göre filtreye yön verilir.Polarizasyon filtreleri netliği azda olsa bozarlar, Çoğunlukla renkli Çekimlere hafif bir dominant renk eklerler. ve yeşilimtırak grirenktedirler. Poz değerleri üzerindeki etkileri x3. x4 tür.Morötesi (UV) Filtre : Mor ötesi ışınların (Ultra-Viyole) fazla olduğu yerlerde, özellikle yüksek dağlarda, deniz ve plaj manzaralarında, karmanzaralarında mor ötesi ışınlara engel olmak iÇin kullanılan filtrelerdir. Flu, bulanık fotograf Çekimlerine engel olurlar. San filtrelerinetkilerine benzeyen etkileri vardır. UV filtrelerin poz değerleri üzerinde bir etkileri yoktur. Yani poz değerlerini değiştirmek gerekmez. Bunedenle objektiflerin Çizilme ve tozlanmasına karşı koruyucu filtre olarak kullanılırlar.Gri – Nötr (ND) Filtre : Tek amacı fotograf makinesine giren ışık miktarını azaltmaktır. Makine iÇine girecek ışık miktarını, azaltmak iÇinkullanılan fotograf makinasının enstantane ve diyafram aÇıklıkları yeterli olmayabilir. Bu durumda nötr gri filtre kullanılır. Bu filtrelerüzerlerine düşen ışığın renk dengesini bozmadan miktarını azaltırlar ve azaltma miktarı Çeşitli filtre yapımcıları tarafından değişiktutulmuştur. Bu husus, yani gri-nötr filtrenin üzerine düşen ışığın ne miktarını geÇirdiği filtre prospektüslerinde yazılıdır.Sinemacıların vazgeÇilmez aksesuarlarındandır. Fotografta:1. Uzun pozla hareket netsizliği elde etmek iÇin2. Sınırlı keskinlik (aÇık diyafram) iÇin kullanılır.2. PozometrelerIşık enerjisini elektrik enerjisine dönüştüren elemanlardır. Pozometreler elektrikli alete dönüştürülünce, Selenyum kullanılmamayabaşlandı. Selenyumlu pozometrelerin duyarlılığı Çok fazla değil. Çok az veya Çok fazla ışığı okuyamaz. Pozometrelerin görüntü aÇıları 30derecedir. Okuduğumuz alanı net seÇemezler. Pozometrelerin ışığa duyarlılığını artırmak iÇin foto direnÇ denilen bir elektronik malzemekullanılmaya başlandı. üzerine ışık düştüğünde elektrik geÇirgenliğinde değişiklik yaratır ve duyarlılığı Selenyumlu olanlardan daha fazlave duyarlılık alanı daha aÇıktır. Günümüz pozometreleri pil ile Çalışır. Pozometreler, konudan yansıyan yada konuya gelen ışık şiddetiniölÇüp,sonucu obtüratör hızı ve diyafram aÇıklığı cinsinden veren araÇlardır.Çalışma sistemini incelediğimizde, pozometrelerin, ışığa duyarlıhücreler ve ışık şiddetini ışıklama değerlerine dönüştürücü sistemden oluştuğunu görürüz. Işığa duyarlı hücreler, üzerine düşen ışığıelektrik akımına dönüştürerek ölÇüm yapmaktadır. Bu ölÇümü, daha önce belli değerlere kalibre edilmiş ışıklama tablosuna göredeğerlendirerek, bize obtüratör hızı (enstantane) ve diyafram aÇıklığı şeklinde verecektir. Yukarıda belirttiğimiz kalibrasyon ise insanteninin yansıttığı ışık oranı baz alınarak yapılmıştır. Zenci ve Çok aÇık insan teni haricindeki tenler, üzerlerine düşen ışığın %18’iniyansıtır. Çektiğimiz fotoğraflarında, insan teninin yansıttığı ışık oranı kadar ışık yansıtan ton olan gri tonda olması istenmiştir. Bu kıstasagöre pozometreler bir yandan %18 yansıtıcılıktaki Gri referans Kartı’na şartlandırılırken bir yandan da film ASA Skalasına kalibreedilmişlerdir. Pozometreler kullandıkları ışığa duyarlı hücrelere göre isim alırlar. Selenyumlu, Kadmiyum sülfitli (CDS), Silikon foto diyotlupozometreler gibi.Birinci Grup: Pratik kullanımı kalmayanlar. Selenyumlu pozometreler. Elektriği kendileri üretir.İkinci Grup: Foto direnÇ hücreler kullanan pozometreler- Kadmiyum sülfürlü- Silikonlular : Bu gruba dahil olan pozometrelerin duyarlılıkları yüksektir. Işığın geÇmesi oranında direncin azalması ile ibre sapmasısistemine dayanır. Pil ile kullanılırlar. Kadmiyum sülfürlü olanlarda bazı hatalar görülür. Işık hafızaları vardır. Düşük ışık değerlerindeibrenin ışık intikali zayıftır. Hareketin sonuna gelmeleri zaman alır. Fakat mavi silikonlularda ise ibre hareketi Çok Çabuktur ve ışık hafızasıyoktur. Son dönemlerde flaşa da hükmeden makinelerde kullanılıyor.Pozometreler kullanım şekillerine göre, elde kullanılan ve makine iÇerisinde kullanılan pozometreler olarak iki gruba ayrılırlar. BunlarınÇalışma sistemleri yukarıda anlatılan şekilde olup sadece kullanım şekilleri, amaÇları ve ölÇüm sistemleri farklıdır.2.1. Elde kullanılan pozometreler : Bu pozometrelerin iki kullanım yöntemi vardır. Bunlar ölÇüm yapılacak ortama göre karar verilipkullanılır.Yansıyan Işığı ölÇme Yöntemi : En Çok kullanılan yöntemdir. Fotoğrafını Çekeceğimiz konudan yansıyan ışığı ölÇmek iÇin kullanılır.Pozometre bu konuya direk yöneltilerek ölÇüm yapılır. Burada dikkat edeceğimiz nokta, pozometrenin görüş aÇısının konu üzerindeolmasıdır.Düşen (gelen) Işığı ölÇme Yöntemi : Zamanla kazandığımız tecrübelere her ne kadar güvenebilirsek de ciddi ve bize pahalıya mal olacakÇekimlerde olmadık sonuÇlarla karşılaşmamak iÇin bilinÇli Çalışmayı tercih etmeliyiz.Kullandığımız pozometreler fotoğraflayacağımız konunun %18 yansıtıcılığa sahip olmadığı durumlarda (Çok aÇık yada Çok koyu tonluyüzeylerde) hatalı ölÇüm yaparlar ve düzeltmek gerekir. Konunun yüzeyi hangi tonlarda olursa olsun konu üzerine düşen ışık şiddeti,değişmemektedir. Pozometremizi ışık kaynağına tutarak direkt bir ölÇüm yapmak mümkün. Ancak böyle bir durumda, pozometreninölÇüm gözünün önüne %18 geÇirgenliği olan küresel opak cismi yerleştirmeliyiz. Aldığımız değeri obtüratör ve diyafram üzerinde aynenuygulayabiliriz.2.2. Fotoğraf Makinesi iÇinde kullanılan pozometreler : Fotoğraf makinemizin Çeşitli yerlerine ama genellikle ayna üstündeki prizmaetrafına ışığa duyarlı hücreler yerleştirilmiştir. Konudan yansıyan ışık, objektifimizin iÇinden geÇerek bu hücrelerin üzerine düşer. Böyleceışığın ölÇümü yapılır. Bu türden ışık ölÇümüne Objektif iÇinden Okumalı (TTL-Through The Lens) denir. Makine iÇine yerleştirilenpozometreler genellikle ya obtüratör hızına, ya diyafram aÇıklığına yada her ikisine birden tercihli seÇenekli olarak bağlanmıştır. Eğerobtüratör hızına bağlanmış ise, obtüratörü kullanıcı seÇiyor, pozometre buna göre de ışık ölÇümünü yapıp diyafram aÇıklığını tespitediyor. Vizörden bize, seÇtiğimiz örtücü hızı ve tespit edilen diyafram aÇıklığı bilgi olarak Çeşitli şekillerde verilmektedir. TTL ölÇümsistemleri aşağıda özetlenmiştir ;Ortalama ışık ölÇüm sistemler (Averaging System) : Bu sistem de, ışık ölÇümü fotoğraf karesinin tamamının okunarak aritmetikortalamasının alınması şeklinde yapılır. Işığın her bölgede eşit dağılmadığı durumlarda yanıltıcı sonuÇlar verdiği iÇin bu sistem modernmakinelerde terk edilmıştir.Merkez ağırlıklı ışık ölÇüm sistemi (Center weighted) : Bu sistem de, okuma alanı iki bölgeye ayrılıyor, fotoğraf karesinin ortasındakiküÇük bir bölgeden gelen ışığın, sonuÇ ışıklama değerine etkisi %70, diğer bölgelerinki ise %30 ’dur. Günümüzde en Çok kullanılan birsistemdir.Noktasal ışık ölÇüm sistemi (Spot metering) : Bu sistemde okumanın tamamı, ortadaki küÇük bir alandan yapılır. Bu alanın sınırlarını 3veya 6 derecelik bir aÇı belirler.Bölge ağırlıklı ışık ölÇüm sistemi (Zoned metering) : Bu sistemde okuma alanı değişik ağırlıklı birkaÇ bölgeye bölünmüştür: Her bölgedenyapılan okuma, o bölgenin katsayısıyla Çarpılarak ağırlıklı ortalaması alınır. Diğer yöntemlere göre daha yenidir.3. Yardımcı araÇlar3.1. Sehpalar : Bir fotoğraf Çekiminde karşımıza Çıkan sorunlardan birisi de makinenin sallanması yada sarsılmasıdır. Böyle birproblemin varlığı elde edeceğimiz sonuÇlarda Çoğunlukla bulanık yada titrek görüntülerdir. Sorun obtüratörün aÇılıp kapanma süresinin,makinenin sallanma yada sarsılma süresini telafi edemeyeceği yavaşlıkta olmasından ya da kullandığımız objektifin odak uzunluğununÇok fazla olması halinde hafif bir titremenin bile seÇilen hedefin onlarca metre kaymasına bir anda sebep olmasından kaynaklanmaktadır.Bu tür sorunları gidermede sağlam yapılı bir sehpa yardımcı olacaktır. Makinenin ağırlığını rahatlıkla taşıyabilecek nitelikte bir sehpa,pratik aÇıdan taşıma zorlukları yaşatsa da elde edeceğimiz görüntülerin netliği, bu eziyeti Çekmeğe değer görünmektedir. Makinemizdebulunan 50 mm.lik normal bir objektif ile kullanılabilecek en düşük obtüratör hızı, bir genelleme yapacak olursak 1/60 saniye olarakkabul etmek gerekir. Ancak seÇeceğimiz objektifin odak uzunluğunun mm cinsinden değeri ile, obtüratör hızının nümerik değerinibirbirine yakın tutmakla, titrek olmayan bir görüntü elde etme şansımız vardır. örneğin, 200 mm.lik bir objektif kullanıyorsak, 1/250enstantane, 500 mm.lik bir objektif kullanıyorsak 1/500 enstantane yada 24 mm.lik bir objektif kullanıyorsak 1/30 enstantaneninaltındaki bir obtüratör değerini tercih etmememiz gerekmektedir. Eğer daha düşük bir hız seÇmek zorunda ise k titreme sorununu ancakmakinemizi bir sehpaya monte ederek giderebiliriz.Bir sehpa, ne bizim taşıyamayacağımız kadar ağır, ne de Çekim yaparken makinemizi kaldıramayacak,rüzgardan etkilenecek kadar dahafif olmamalıdır. Çok hafif bir sehpa, Çekim mahalline ulaştığımızda yeterince Yüksek veya sağlam değilse ve sonuÇta biz buyetersizliklerden Çekimimizi yapamamışsak, o hafif sehpayı boşuna taşımış oluruz.Makro Çekimlerde bizim konuya gerektiği kadar yaklaşmamıza engel olabilen sehpaların bazı modellerinin taşıyıcı parÇası, bu problemiortadan kaldıracak biÇimde üÇ ayağın arasına ve baş aşağı monte edilebilirler. Sehpa alırken, sehpanın bir parÇası olan ve sürekli olarakmakinede takılı bulundurduğumuz monte adaptörünün, kaybolduğunda yada ikinci bir gövde iÇin kolaylıkla yedeği bulunabilen türden birmodeli tercih etmeliyiz.3.2. Deklanşör Kablosu : Sehpaya monte edilmiş fotoğraf makinesini kullanırken deklanşöre basan parmağımızın makineyi kımıldatmaolasılığı vardır. Bunu giderebilmek iÇin kullanacağımız bir deklanşör kablosu, parmağımızın yapacağı basıncı fotoğraf makinesineiletmeden deklanşörün basılmasını ve Çekimin yapılmasını sağlayacaktır. Ayrıca Çok uzun deklanşör kabloları ile de uzaktan Çekimyapılabilir.3.3. Çanta : En son akla gelmesine rağmen en Çok gereksinim duymamız gereken araÇlardan biridir. önemli miktarlarda masraflarlaedindiğimiz fotoğraf makinesi, objektifler gibi Çalışma araÇlarımızın korunması, saklanması, darbelerden, sudan, tozdan ve diğer fizikseletkilerden zarar görmemesi, Çalışırken belli bir tertip ve düzenin sağlanması, ancak uygun büyüklükte ve sağlam bir Çanta ileoluşturulabilir. Hem askısı ile omuza asılabilir, hem de gerektiğinde kulpu ile elde taşınabilir Çantanın aynı zamanda gerektiğindekolaylıkla da aÇılıp araÇlarımızı rahatlıkla Çıkarabileceğimiz türden olmasında yarar vardır. Sırt Çantası modelinde olabilenleri bir fermuararacılığı ile sökülebilir ve sırtta taşıma parÇasından ayrılarak normal hale dönüştürülebilir.Bir Çanta, hafif, sağlam, su ve toz geÇirmez olmalı. Çok küÇük ağırlık artışları, uzun yürüyüş ve taşıma hallerinde bize oldukÇa fazlaymışgibi gelecektir. Omuz askısında bulunabilen uygun yumuşaklıktaki destek aynı zamanda kaymaz özelliği ile hem omzumuzun ağrımasınıhem de ikide bir kaymayarak bizim toparlanma hareketleri iÇin harcayacağımız eforu en aza indirip güvenli ve rahat bir taşıma sağlar.Çok uzun yürüyüşlerde ikinci bir yardımcı askı, belimize dolanıp Çantaya kancaları ile basit bir operasyonla bağlandığında, omzumuzabinen yükün önemli bir miktarını kalÇalara aktararak bizi sırt ve bel ağrılarından da kurtarır ve daha az yorulmamızı sağlayabilir.Çantanın boyutları ve iÇindeki bölmelerin sayısı sahip olduğumuz makine, objektif ve diğer aksesuarların miktarı ve büyüklükleri ile uygunsayıda ve oranda bulunmalıdır. Bölmeler ve iÇ cidarlar, dış darbeleri absorbe edebilecek kadar yumuşak ama direnÇli bir sıkılıktaolmalıdır.3.4. Flaş : Kullanımında, konunun ışık kaynağına olan mesafesi - diyafram ilişkisi vardır. Kılavuz numarası flaşın gücünü belirler. MesafedeğiştikÇe diyafram da buna göre değişir. Bu durum, gücü sabit, manual flaşlar iÇin geÇerlidir. Flaş alırken uzatma kablosu da almalıdır.1,5 m.lik bir kablo ile belirli bir aÇıdan ışık yayabiliriz. Obtüratör aÇık bırakılarak flaşın bir kaÇ defa Çaktırılması ile de pozlama yapılabilir.Ancak bunun da belirli kuralları vardır. örneğin f:2.8 gibi bir diyafram değeri veren bir flaş ölÇümü, 1 Çakım ilave ile f:4 ’e değiştirilebilir.Bundan sonra her fstop iÇin bir öncekinin iki misli kadar bir Çakım gerektirir. Flaşlı Çekimlerde, flaşın bulunduğu nokta ile objektifinbulunduğu nokta arasındaki mesafe ne kadar fazla ise fonda oluşacak gölgeler de o kadar etkilidir. Gölgelerin oluşmasına engel olmakiÇin siyah fon önünde Çekim yapılabilir.3.5. Genel fotoğraf malzemeleriSiyah beyaz fotoğraf filmleri :- Ortokromatik (kırmızı ışıktan etkilenmeyen) filmler- Pankromatik (bütün ışıklardan etkilenen) filmler. Bunlar koyu yeşil renge daha az duyarlıdırlar.Negatif renkli filmler : C- 41 banyosunda geliştirilirler. Dengelendikleri ışık kaynağına göre ikiye ayrılırlar.- Gün ışığı (Day light) filmler- Tungsten filmlerDiyapozitif renkli filmler : Dengelendikleri ışık kaynağına göre- Gün ışığı (Day light) filmler : Gün ışığı filmler, insanların psikolojik olarak kabul ettikleri, parlak güneş, mavi gökyüzü ve beyaz parÇalıbulutlardan meydana gelen beyaz ışığa göre balanse edilmişlerdir. Bunun dışında akşam yada sabah yatay aÇıdan gelen kızıl güneşinaydınlattığı ortamlar gibi ışığın renk ısısının farklı olduğu durumlarda gözün uyumundan farklı olarak gerÇekte var olan o anki tonlarahakim sonuÇlar verirler. Yada iÇ mekanlarda florasan yada tungsten ışık kaynaklarında asla doğal sonuÇlar veremezler.- Tungsten filmler : Tungsten lambaları gibi renk ısıları düşük ışık kaynaklarına göre balanse edilmişlerdir. Genel olarak renkli günışığıfilmler l/60 ila 1/500 enstantanelerde en doğal renkleri verebilirler. Bunun dışında kullanılan hızlara renk sapmaları görülebilir.Diyapozitif filmlerin diğer filmlere göre poz toleransı Çok azdır. E-6 banyosunda geliştirilir. 1 Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
Cem Uza 93 Haziran 9, 2012 gönderildi Paylaş Haziran 9, 2012 gönderildi Eline sağlık çok detaylı ve faydalı.. 1 Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
Yunus BULAT 73 Ocak 14, 2013 gönderildi Paylaş Ocak 14, 2013 gönderildi Çok güzel bir yazı.Teşekkürler... Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
Kerem İmal 0 Ocak 25, 2013 gönderildi Paylaş Ocak 25, 2013 gönderildi Zevkle okudum. Yalnız benim bir sorum olacak. UV filtrelerde ucuz bir ürün alırsan fotoğrafa etki ediyormuş. Çoğu yerde bu yazıyor. O yüzden BW filtre almak istiyorum. Ama o fiyata iyi bir performans verir mi ? Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
Ömer Faruk Gökdemir 2 Ocak 26, 2013 gönderildi Paylaş Ocak 26, 2013 gönderildi Çok güzel bir yazı..Teşekkürler 1 Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
Recommended Posts
Sende sohbete katıl
Önce yorumunu yaz sonra üye ol. Eğer bir hesabınız varsa, hesabınızla göndermek için şimdi oturum açın